Alt, hvad du behøver at vide om reklamefilm

Du har set dem på tv, i radioen og endda på streaming online – reklamer er en allestedsnærværende del af vores liv. Men hvor meget ved du egentlig om dem? I dette blogindlæg tager vi et kig på nogle af de vigtigste fakta og tal om reklamer, så du kan være bedre informeret, næste gang der kommer en reklamefilm.

Prisen for en reklamefilm afhænger af en række faktorer, herunder længden af reklamefilmen, hvornår den sendes, og hvor mange mennesker der ser den. For et 30 sekunders spot under Super Bowl kan annoncører f.eks. forvente at betale op mod 5 millioner dollars for et 30 sekunders spot. I modsætning hertil kan en 30 sekunders reklame i et afsnit af Saturday Night Live koste omkring 100.000 USD.

Dette afhænger af, hvor reklamen sendes. En reklame, der f.eks. vises under Super Bowl, vil blive set af mange millioner mennesker. I modsætning hertil vil en reklame, der sendes i en lokal nyhedsudsendelse, måske kun blive set af et par hundrede tusinde mennesker.

Det afhænger af, hvem man spørger! Nogle mennesker elsker reklamefilm, fordi de er sjove eller hjertevarmende, eller fordi de viser produkter, som de er interesserede i. Andre synes, at reklamer er irriterende og forstyrrende. I sidste ende er det et spørgsmål om personlige præferencer.

Reklamer er en del af livet – de er overalt, hvor vi ser hen, og de forsvinder ikke lige foreløbig. Ved at forstå mere om, hvordan reklamer bliver lavet, og hvad der indgår i dem, kan vi sætte mere pris på dem (eller i det mindste tolerere dem!), næste gang de kommer i fjernsynet. Tak fordi du læste med!Har du behov for speak til din reklamefilm, så læs mere via lydstudie Århus.